آموزش رانندگی
رانندگی آسان برای همه ی مبتدی ها نویسنده شمیلا سیامکی کارشناس ارشد روان شناسی
مراحل مختلف رانندگی : الف مرحله اول باز کردن در ماشین : در این مرحله راننده که با دقت به سمت ماشین می رود بعد از مشاهده خیابان بادست چپ آرام در ب ماشین را باز می کند و سوار می شود و درب را با احتیاط می بندد . ( اگر در پشت اتومبیل کسی نشسته است مواظب باشد که دست کسی لای در ماشین نماند ) . ب- مرحله دوم مرحله آمادگی اولیه است : ( صاک ) یعنی اختصار تنظیم صندلی و تنظیم آینه ها و بستن کمربند ایمنی است . 1- تنظیم صندلی راننده به طوری که بتوانیم راحت رانندگی کنیم یعنی پاهای ما مسلط بر پدالهای کلاج و ترمز و گاز باشد . و خودمان احساس راحتی کنیم و بر فرمان نیز مسلط باشیم . 2- تنظیم آینه بغل با دست چپ و با پیچاندن پیچ آینه به طوری که پشت سر و بغل را ببینیم البته بهتر است مقداری از ماشین خودمان نیز دیده شود و تنظیم آیینه جلو به این ترتیب که دست راست را پشت آینه قرار می دهیم به طوری که آینه در داخل کف دست راست قرار گیرد و سپس آرام آینه را طوری تنظیم می کنیم که بتوانیم پشت سر خود را خوب ببینیم . ( نقاط کور در رانندگی که آینه ها نمی توانند گاهی اوقات فضایی را به ما نشان دهند که ماشین یا هر وسیله ای که به ما نزدیک می شود را نتوانیم ببینیم که به نقطه کور معروف است که باید خیلی مواظب این نقطه کور باشیم) . 3- بستن کمربند ایمنی
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:59 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
مرحله آمادگی برای روشن کردن ماشین : 1- گرفتن کلاج 2- خلاص کردن دنده با حرکت دادن دنده به وسط 3- پیچاندن سوییچ ماشین به سمت راست به صورت حرکت یک و دوسریع یک بار و دست رازود از روی سویچ برداشتن ( می توان در این مرحله کمی گاز هم داد ) . حالا ماشین روشن است و آماده حرکت .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:58 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
روشن کردن ماشین و شروع به حرکت به طور خلاصه : گرفتن کلاج و ترمز تا آخر- خلاص کردن دنده - و روشن کردن سوییچ - گذاشتن در دنده یک- زدن راهنمای چپ- نگاه در آینه ها - خواباندن ترمز دستی- آرام گاز دادن - و آرام پا رااز روی کلاج برداشتن . بعد از این که ماشین به راه افتاد و چند متری جلو رفت وشتاب گرفت با گرفتن کلاج دنده را به دنده دو تغییر می دهیم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:57 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
مرحله آمادگی برای حرکت : 1- گرفتن ترمز با پای راست 2- گرفتن کلاج تا آخر با پای چپ 3- گذاشتن ماشین در دنده یک ( از حالت خلاص به سمت چپ ومستقیم به سمت جلوی ماشین ) 4- زدن راهنمای سمت چپ یعنی راهنما را به پایین هل می دهیم . ( همیشه برای حرکت راهنمای سمت چپ را می زنیم ) . با چرخاندن فرمان خود به خود راهنما معمولابعد از چند ثانیه به جای اصلی خود بر می گردد. در غیر این صورت می توان با دست راهنما را به جای اصلی خود برگرداند . 5- خواباندن ترمز دستی که بسیار مهم می باشد . برای این کار اهرم ترمز دستی را در دست راست خود می گیریم و دگمه ای که بالای آن است را به پایین فشار می دهیم و ترمز دستی را می خوابانیم . 6- نگاه کردن در آینه جلو و بغلها تا مطمئن شویم که وسیله نقلیه یا عابر پیاده ای در مسیر ما قرار ندارد . 7- گاز دادن و در حدی کافی آن را حفظ کردن . 8- آرام پا را از روی پدال کلاج برداشتن . اگر پاسریع برداشته شود ماشین خاموش می شود .البته این امر در مورد رفتن از دنده یک به دنده دو لازم و اجباری است . توجه : هر وقت احساس کردید که ماشین دارد خاموش می شود سریع کلاج را تا آخر بگیرید .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:57 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
دنده خلاص : قرار گرفتن دنده در حالتی در وسط جعبه دنده
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:56 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
دنده عقب : بر عکس جهت دنده پنج است و به طرف عقب . یعنی خلاص کردن ماشین و بردن دنده به سمت چپ ومستقیم به طرف عقب . در دنده عقب فرمان ماشین را به هر طرف بچرخانیم ماشین به همان سمت حرکت می کند یعنی اگر فرمان به چپ پیچانده شود ماشین به سمت چپ و اگر فرمان به راست پیچانده شود ماشین به سمت راست می رود . در هنگام استفاده از دنده عقب ماشین باید کاملا متوقف گردد و از دنده یک به دنده خلاص و از حالت خلاص به چپ و پشت برده شود .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:54 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
با دنده عقب راه رفتن : می توان برای دنده عقب رفتن بدون گاز دادن و فقط با مقداری بالا آوردن کلاج دنده عقب رفت که هر چقدر کلاج رابالاتر بیاوریم سرعت ماشین بیشتر می شود . و این روشی مطمئن است برای این که در دنده عقب رفتن بتوانیم مستقیم برویم و لی می توان گاز داد و به عقب رفت که این کار سخت تر است و ممکن است که ماشین به این طرف و آن طرف برود . برای دنده عقب گرفتن همیشه سعی می کنیم علامت وسط شیشه پشت را مد نظر داشته باشیم و حرکت ماشین را با کناره های جاده با همین علامت وسط شیشه تنظیم می کنیم تا ماشین مستقیم به عقب برود .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:54 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
انواع دنده : اصطلاح دنده سنگین : به دنده های یک و دو ، دنده سنگین می گویند که برای سر بالایی ها و سرازیرهای پر شیب بیشتر استفاده می شود . حداکثر ماشینها دارای 5 دنده هستند . دنده یک که مسیر حرکت آن از مرحله دنده خلاص به سمت راست و پایین به طرف جلوی ماشین است . دنده 2 : مستقیم از دنده یک به سمت بالا وبه طرف عقب ماشین است . دنده سه : از دنده 2 دنده را ابتدا خلاص می کنیم و سپس به سمت جلو و مستقیم دنده را حرکت می دهیم . دنده چهار : مستقیم از دنده سه به طرف عقب است . دنده پنج : به طرف چپ و مستقیم به سمت جلوی ماشین است .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:52 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
تعویض دنده : برای تعویض دنده 1- مقداری گاز می دهیم تا ماشین شتاب لازم برای دنده مورد نیازمان رابه خود بگیرد وقتی ماشین شتاب لازم را گرفت کلاج را تاآخز می گیریم وبدون نگاه کردن به دنده ، دنده را به حالت دنده دو در می آوریم زیرا چنان که متذکر شدیم همیشه حرکت بادنده یک است .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:51 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
زیاد کردن دنده : از دنده یک به دنده دو : دادن مقداری گاز تا ماشین شتاب لازم را بگیرد - گرفتن کلاج تا آخر – گذاشتن توی دنده دو کشیدن دنده مستقیم به عقب – رها کردن آرام کلاج از دنده دو به دنده سه : دادن مقداری گاز – گرفتن کلاح تا آخر – خلاص کردن دنده – گذاشتن توی دنده سه – رها کردن کلاج از دنده سه به دنده چهار : دادن مقداری گاز – گرفتن کلاج –مستقیم دنده را از سه به عقب می کشیم - رها کردن کلاج از دنده چهار به دنده پنج : دادن مقداری گاز – گرفتن کلاح تا آخر – خلاص کرد دنده – بردن دنده به سمت چپ و به جلو گذاشتن توی دنده پنج – رها کردن کلاج باید همیشه دقت کنیم که کلاج خوب گرفته شود . زیرا در غیر این صورت دنده جا نخواهد خورد . و مواظب باشیم که دنده در جای اصلی خود باشد نه در دنده های دیگر – همیشه هر دنده ای شتاب لازم خود را می خواهد تا ماشین روان و بدون صدا حرکت کند .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:50 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. استفاده از مطالب وب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. متشکرم . شمیلا سیامکی روان شناس
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش رانندگی و آدرس shamila-siyamaki.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 135
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 146
بازدید ماه : 325
بازدید کل : 380211
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1