آموزش رانندگی
رانندگی آسان برای همه ی مبتدی ها نویسنده شمیلا سیامکی کارشناس ارشد روان شناسی
زن شري است مورد نياز (انگليسي) زن فقط يك چيز را پنهان نگاه ميدارد آنهم چيزي است كه نميداند (هلندي) وقتي زن خوب در خانه باشد، خوشي از در و ديوار مي ريزد (استوني) از خاندان ثروتمند اسب بخر و از خانواده فقير زن بگير (فرانسوي) آنچه را زن بخواهد، خدا خواسته است( فرانسوي) انتخاب زن و هندوانه مشكل است(فرانسوي) بدون زن، مرد موجودي خشن و نخراشيده بود(آلماني) كاري را كه شيطان از عهده بر نيايد زن انجام ميدهد.( آلماني) وقتي زني ميميرد يك فتنه از دنيا كم ميشود.(آلماني) كسي كه زن ثروتمند بگيرد آزادي خود را فروخته است.(آلماني) آنكه را خدا زن داد، صبر هم داده.(آلماني) گريه زن، دزدانه خنديدن است.(يوناني) شرهاي سه گانه عبارتند از: آتش، طوفان، زن…(يوناني)
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 1:46 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
پسرها با ماشين ميرن به بانک، پارک ميکنن، ميرن دم دستگاه عابر بانک کارت رو داخل دستگاه ميذارن .کد رمز رو ميزنن، مبلغ درخواستی رو وارد ميکنن پول و کارت رو ميگيرن و ميرن امادخترها با ماشين ميرن دم بانک. در آينه آرايششون رو چک ميکنن به خودشون عطر ميزنن. احتمالاً موهاشون رو هم چک ميکنن در پارک کردن ماشين مشکل پيدا ميکنن در پارک کردن ماشين خيلی مشکل پيدا ميکنن بالاخره ماشين رو پارک ميکنن. توی کيفشون دنبال کارتشون ميگردن کارت رو داخل دستگاه ميذارن، کارت توسط ماشين پذيرفته نميشه کارت تلفن رو ميندازن توی کيفشون. دنبال کارت عابربانکشون ميگردن کارت رو وارد دستگاه ميکنن توی کيفشون دنبال تيکه کاغذی که کد رمز رو روش ياداشت کردن ميگردن کد رمز رو وارد ميکنن. 2دقيقه قسمت راهنمای دستگاه رو ميخونن کنسل ميکنن. دوباره کد رمز رو ميزنن.کنسل ميکنن دوست پسرشون رو صدا ميزنن که کد صحيح رو براشون وارد کنه مبلغ درخواستی رو ميزنن. دستگاه ارور (خطا) ميده مبلغ بيشتری رو درخواست ميکنن. دستگاه ارور (خطا) ميده بيشترين مبلغ ممکن در خواست ميکنن انگشتاشون رو برای شانس رو هم ميذارن پول رو ميگيرن. برميگردن به ماشين آرايششون رو توی آينه عقب چک ميکنن توی کيفشون دنبال سويچ ماشين ميگردن استارت ميزنن. پنجاه متر ميرن جلو.ماشين رو نگه ميدارن دوباره برميگردن جلوی بانک. از ماشين پياده ميشن کارتشون رو از دستگاه عابر بانک بر ميدارن. سوار ماشين ميشن. کارت رو پرت ميکنن روی صندلی کنار راننده آرايششون رو توی آينه چک ميکنن. احتمالاً يه نگاهی هم به موهاشون ميندازن میندازن توی خيابون اشتباه. برميگردن. ميندازن توی خيابون درست پنج کيلومتر ميرن جلو. ترمز دستی رو آزاد ميکنن. (ميگم اخه چرا انقدر يواش ميره)
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 1:41 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
به بعضیا باید گفت : عزیزم تو از شعورت استفاده کن اگه تموم شد من بازم برات میخرم !
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 1:38 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
ما از اونایى هستیم که دعاهامون میخوره به پنجره بعد کمونه میکنه میخوره به سقف ، سقف خراب میشه رو سر خودمون !
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 1:37 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
آقایی به رستوران می رود و سفارش کتلت می دهد. گارسن کتلت با مخلفات را می آورد و مردشروع به خوردن می کند و همین که تکه ای از کتلت را بر می دارد می بیند یک تیکه مو توی آن است گارسن را صدا می زند واعتراض می کند وگارسن کتلت را عوض می کند د و برای بار دوم نیز همین مشکل وجود دارد و برای بار بعدی تا این که بر اثر اعتراض و خشم مشتری گارسن آقا را به آشپزخانه هدایت می کند و مرد می بیند که آشپز فقط یک دست دارد و با یک دست مواد کتلت را بر می دارد و برای پهن کردنشان می زند به زیر بغلش .
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 1:33 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
کودکی ده ساله که دست چپش در یک حادثه رانندگی از بازو قطع شده بود ، برای تعلیم فنون رزمی جودو به یک استاد سپرده شد. پدر کودک اصرار داشت استاد از فرزندش یک قهرمان جودو بسازد استاد پذیرفت و به پدر کودک قول داد که یک سال بعد می تواند فرزندش را در مقام قهرمانی کل باشگاه ها ببیند. در طول شش ماه استاد فقط روی بدن سازی کودک کار کرد و در عرض این شش ماه حتی یک فن جودو را به او تعلیم نداد. بعد از 6 ماه خبررسید که یک ماه بعد مسابقات محلی در شهر برگزار می شود.استاد به کودک ده ساله فقط یک فن آموزش داد و تا زمان برگزاری مسابقات فقط روی آن تک فن کار کرد.سر انجام مسابقات انجام شدو کودک توانست در میان اعجاب همگان با آن تک فن همه حریفان خود را شکست دهد! سه ماه بعد کودک توانست در مسابقات بین باشگاه ها نیز با استفاده از همان تک فن برنده شود و سال بعد نیز در مسابقات کشوری، آن کودک یک دست موفق شد تمام حریفان را زمین بزند و به عنوان قهرمان سراسری کشورانتخاب گردد. وقتی مسابقات به پایان رسید، در راه بازگشت به منزل، کودک از استاد رازپیروزی اش را پرسید. استاد گفت: "دلیل پیروزی تو این بود که اولاً به همان یک فن به خوبی مسلط بودی، ثانیاً تنها امیدت همان یک فن بود، و سوم اینکه راه شناخته شده مقابله با این فن ، گرفتن دست چپ حریف بود که تو چنین دستی نداشتی! یاد بگیر که در زندگی ، از نقاط ضعف خود به عنوان نقاط قوت خود استفاده کنی. راز موفقیت در زندگی ، داشتن امکانات نیست ، بلکه استفاده از "بی امکانی" به عنوان نقطه قوت است."
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 1:31 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
۴) پدر و پسری را که در حادثه رانندگی مجروح شده بودند، به بیمارستان می برند. پدر در راه بیمارستان فوت می کند ولی پسر را به اتاق عمل می برند. پس از مدتی دکتر می گوید من نمی توانم این شخص را عمل کنم، به علت اینکه او پسر من است. آیا به نظر شما این داستان می تواند صحت داشته باشد؟ آری – خیر – هیچ کدام
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 1:30 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
عشق الهي ترين تجربه زندگي است. عشق مدركي است كه ثابت مي كند كه هستي بدون معنا نيست، بلكه معنا و هدفي در آن نهان است. غير از عشق هيچ مدرك ديگري براي اثبات هدفدار و معنا دار بودن زندگي وجود ندارد. اگر تو مست مي عشق نشوي، بي هدف و سردرگم، چون پر كاهي در معرض نيروي ناشناخته طبيعت به اين سو و آن سو رانده خواهي شد. مادي گرايان به زندگي اينگونه مي نگرند. آن را تركيبي از ماده، محصول جانبي ماده و پديده اي ثانويه مي دانند. از نگاه آنان زندگي هيچ معنا و هدفي ندارد. اما بدون معنا و هدف فقط مي توان جان كند. نمي توان به رقص شادي درآمد. بدون معنا و هدف، فقط ترسوها مي توانند زندگي كنند. شجاعان خودكشي خواهند كرد. هيچ كس براستي قانع نمي شود كه زندگي بي معنا و هدف باشد، زيرا زندگي بي معنا و بي هدف نيست، بلكه داراي ارزشي ذاتي است كه بايد آنرا كشف كرد. ما ناخودآگاه، باطنا و فطرتا از آن اگاهيم. بطور مبهم مي دانيم كه زندگي بايد معنايي داشته باشد اما برايمان روشن نيست. بايد آنرا به روشنايي بياوريم. ما هيچ مدركي براي اثبات آن نداريم، مگر عشق را. عشق دريچه كوچكي را به روي مراقبه مي گشايد و از راه مراقبه پنجره اي به روي هستي خداوند گشوده مي شود. از اينروست كه من عشق را الهي ترين پديده روي زمين مي دانم.
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 1:25 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
عشق برترين شعر است و منظور من از شعر، شعر ادبي نيست. از نگاه من شعر چيزي فراتر سرودن چند بيت است. شعر ادبي را حتي كسي كه زندگي و جذابيتي شاعرانه ندارد مي تواند بسرايد، زيرا با آموختن برخي فنون براحتي مي توان شعر سرود. آنگاه تو يك فن آور خواهي بود. نه يك شاعر و از صد نفر شاعر، نود و نه نفرشان فن آورند. انواع ديگر هنرها نيز بدينگونه اند: از صد نفر موسيقي دان فقط يك نفرشان موسيقي دان واقعي است، نود و نه نفرشان فن آورند، و چنين است مجسمه سازي ، نقاشي، معماري، و ديگر هنرها. شعر واقعي نيازي به شعر سرودن ندارد – ممكن است شعر بسرايد و يا نسرايد. نقاش واقعي ممكن است نقاشي بكشد و يا نكشد اما زندگيش رنگارنگ، متناسب، متقارن و متوازن خواهد بود. نقاشي، شعر و مجسمه او خود اوست. منظور من از اينكه عشق شعر است همين است. عشق به زندگي تو بعدي جديد مي بخشد، تو را هنرمند تر مي كند. تو را از چيزهاي بسياري آگاه مي سازد كه از آنها آگاه نبودي؛ از ستارگان و گلها، از سبزي و سرخي درختان، از انسانها، از چشمها، از چهره ها و از زندگي آنان. هركس انساني بزرگ و با امكاناتي بي پايان است. هر كس ماجرايي باور نكردني و داستاني زنده است. هركس براي خودش دنيايي است.
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 1:24 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
رانندگی آسان بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه : رانندگی نیاز مبرم بشری است که امروزه همه تقریبا ناچاریم بلد باشیم زیرا در مواقع خاص و ضروری گاهی اوقات انسان مجبور می شود که بیماری را به درمانگاه برساند یا حادثه دیده و مصدومی را نجات دهد بنابراین می توان گفت که برای همه واجب است تا رانندگی رابیاموزند . به همین علت در سراسر شهرهای کشور و در تمام دنیا مراکزی جهت تعلیم رانندگی به تعلیم گیرندگان وجود دارد که با ثبت نام در این آموزشگاه ها و رفتن به کلاسهای خاص مقداری بامقررات و به اصطلاح آیین نامه رانندگی و مقداری نیز با وسایل ماشین و موتور ماشین آشنا می شوند که در هر مرحله امتحانی گرفته می شود و کسانی که در این امتحانات قبول شوند مجاز می باشند که در امتحان آیین نامه شرکت کنند و افرادی که در امتحان اصلی آیین نامه قبول شوند مجاز هستند که زیر نظر مربیان تعلیم رانندگی را به صورت عملی دوره ببینند . این کتابچه فقط برای تسهیل در کار مربیان است تا تعلیم گیرندگان کلا بدانند که چه کارهایی د ررانندگی بیشتر مورد نیاز است و باید انجام دهند و مربی مطالبی را که به صورت عملی مطرح می کند وی بتواند به صورت تئوری هم در اختیار داشته باشد تا راحت تر بتواند به دستورات مربی عمل کند . با توجه به این که اکثر افراد در آموزشگاهها امروزه بیشتر باماشینهای پراید آموزش می بینند این کتاب برای آموزش با ماشینهای پراید مناسب تر می باشد . زیرا می توان با این ماشین بدون گاز دادن دنده عقب رفت و یا بدون گاز دادن در ترافیک ها و راه بندانها فقط با کلاج و ترمز به جلو رفت . هر کسی که به سن قانونی رسیده باشد می تواند گواهینامه پایه دو بگیرد و با داشتن گواهینامه و پیدا کردن مهارت لازم با احتیاط کامل و با سرعت مطمئنه رانندگی کند . توصیه می شود که از این کتابچه به صورت خودسرانه استفاده نشودبلکه بهتر است هنگام آموزش با مربی و همگام و همراه با مربی به کار برده شود . فصل اول : اجزای مهم در ماشین که در هنگام رانندگی بیشتر با آنها سرو کار داریم : 1- پدالهای کلاج – ترمز – گاز ماشین دارای 3 پدال است که به ترتیب از سمت چپ کلاج که فقط پای چپ راننده روی آن قرار می گیرد ,پدال وسط که ترمز نامیده می شود که پای راست بر روی آن قرار می گیرد و پدال گاز که بعد از ترمز قرار دارد و با پدال ترمز با پای راست انجام وظیفه می کند . مهمترین وسیله در رانندگی کلاج است که به قلب ماشین معروف است که تمامی کارها با آن انجام می شود . بنابراین باید به اندازه کافی پای چپمان را تقویت کنیم تا بتوانیم خوب کلاج بگیریم . زیرا در مناطق پر ترافیک مرتب بایستی پا روی کلاج باشد و مرتب کلاج گرفته شود .برای تعویض دنده ها یعنی کم و زیاد کردن دنده ها همیشه باید اول کلاج را تا انتها بگیریم بعد دنده را عوض کنیم وگرنه دنده جا نمی خورد . 2- آینه ها در ماشین که یک آینه در داخل و دو آینه در طرف چپ و راست و بیرون از ماشین . 3- فرمان ماشین که اگر به راست پیچانده شود چرخهای جلو به سمت راست ولی چرخهای عقب به سمت چپ کشیده می شود . و بر عکس اگر فرمان ماشین اگر به چپ پیچانده شود چرخهای جلو به سمت چپ ولی چرخهای عقب به سمت راست کشیده می شود . 4- در دنده عقب این عمل بر عکس است یعنی در دنده عقب باپیچیدن فرمان به سمت راست، چرخهای عقب ماشین به سمت راست کشیده می شود و پیچیدن فرمان به سمت چپ چرخهای عقب ماشین به چپ کشیده می شود . 5- ترمز دستی و خواباندن ترمز دستی در هنگام رانندگی لازم و ضروری است و بعد از ایستادن و توقف نیز کشیدن ترمز دستی لازم و ضروری است . 6- اهرم راهنما که برای شروع حرکت و دور زدن و گردش به چپ همیشه باید راهنمای چپ را زد یعنی اهرم مربوط به راهنما را به سمت پایین فشار می دهیم . برای ایستادن و توقف و گردش به راست باید از راهنمای سمت راست با بالابردن اهرم راهنما استفاده کرد . 7- چراغها که شامل دو چراغ ترمز در عقب ماشین که هنگام ترمز گرفتن یا کم کردن سرعت خود به خود روشن می شود . دو چراغ بزرگ در جلوی ماشین که به نور پایین و نور بالا مجهز است که در حداکثر مواقع باید از نور پایین استفاده کردمگر در مواقع جاده های تاریک و خلوت خارج از شهر آن هم از فاصله 150 متری اگر ماشینی نمی آید . 8- صفحه نمایش که نشان دهنده روشن شدن چراغ ترمزو نشانگر میزان بنزین و چراغ نور پایین و نور بالاو سرعت و کیلومتر شمار – 9- برف پاک کن که در مواقع بارش برف و باران یا کثیف بود ن شیشه ها و برای پاک کردن شیشه ماشین مورد استفاده قرار می گیرد . 10 - توجه : همیشه حرکت ماشین با دنده یک است . یعنی اگر با هر سرعتی و با هر دنده ای مجبور به کاهش سرعت و یا ترمز شدیم حتما بایدماشین را در دنده یک قرار دهیم و حرکت کنیم . برای شروع رانندگی نکات چندی مورد توجه است : 1- در رانندگی باید تمامی حواس فرد متمرکز به جلو و خیابان باشد . یعنی خوب ببیند ، خوب بشنود ، خوب بو بکشد ، بتواند در موقع لزوم حرف بزند ، یا در مواقع خاص چیزی بخورد و یا قوه لمس او قوی باشد . هماهنگی کامل باید بین اعضا و حواس فرد راننده برقرار شود . 2- قدرت پاهایش در رانندگی به اندازه کافی زیاد باشد و بتواند از هر دو پا استفاده کند و مهارت کسب کند . 3- تیز باشد و سریع تصمیم گیری نماید . 4- با دقت به جلو نگاه کند .سعی کند دامنه وسعت دید خود را افزایش دهد . 5- اعتماد به نفس داشته باشد و از رانندگی نترسد 6- مرتب در آینه بغل و آینه جلو نگاه کند . 7- هر آن آماده ترمز گرفتن باشد . 8- خلاص کردن دنده یعنی دنده را به وسط اهرم بیاوریم. 9- همیشه روغن ترمز و آب را کنترل کنیم . 10- برای تعویض دنده همیشه ماشین باید سرعت و شتاب مورد نظر وخاص خود را داشته باشد و ماشین نیاز به آن دنده داشته باشد تا بتواند نرم و راحت حرکت کند زمانی که ماشین به صدا می افتد معلوم می شود که دنده اش مناسب نیست . 11- باید بدانیم که همیشه حق تقدم با راننده ای است که در سمت راست ما قرار دارد . 12- اگر سمت راست ما خالی بود می توانیم رد شویم و دور بزنیم و .... در غیر این صورت مجاز نیستیم و یا با رعایت احتیاط و حق تقدم می توانیم عبور کنیم 13- در جاهایی که تابلوی ایست دارد حتما باید توقف کامل کنیم . 14- برای پیچیدن به سمت چپ باید به منتهی الیه سمت چپ خود در خیابانهای چند بانده برویم تا بتوانیم راحت تر به سمت چپ بپیچیم . 15- برای پیچیدن به سمت راست باید به منتهی الیه سمت راست خود در خیابان برویم تا بتوانیم راحت تر به سمت راست بپیچیم . 16- برای گرفتن کلاج باید تا آخر پا را روی پدال کلاج فشار آوریم . 17- در نیش ترمز باید پا رااز روی گاز برداشت و آرام آرام ترمز گرفت . 18- در سه راهها باید سرعت را کم کرد و با دنده یک به مسیراصلی وارد شویم و به راه خود ادامه دهیم . 19- در خیابانهای چند بانده فقط در روی خطوط بریده بریده یا منقطع یامقطع می توانیم سبقت بگیریم یا دور بزنیم ولی وقتی که خطوط ممتد و بدون بریدگی باشد نمی توان سبقت گرفت یا دور زد . 20- همیشه با سرعت مطمئنه حرکت کنیم تا سریع در مواقع ضروری بتوانیم ترمز بگیریم تا از ایجاد حادثه ای جلوگیری کنیم . 21- در میدانها نمی توان توقف کرد . یادآوری مهم : همیشه حرکت ماشین با دنده یک است . بعد از این که احساس کردیم که حاضر هستیم و می توانیم رانندگی کنیم رانندگی را شروع می کنیم .البته این کارها در ابتدا زیاد و مشکل به نظر می رسد ، اما بعد از مدتی تمام کارها سریع و خود به خود انجام می گیرد و به نظرتان خنده دار خواهد رسید اما هر چیزی نیاز به تمرین و ممارست و تکرار دارد با تکرار است که انسان در هر کاری مهارت پیدا می کند . رانندگی نیز یک مهارت است و هر کسی بیشتر تمرین کند و با دقت تر تمرین کند ماهر تر می گردد مراحل مختلف رانندگی : الف مرحله اول باز کردن در ماشین : در این مرحله راننده که با دقت به سمت ماشین می رود بعد از مشاهده خیابان بادست چپ آرام در ب ماشین را باز می کند و سوار می شود و درب را با احتیاط می بندد . ( اگر در پشت اتومبیل کسی نشسته است مواظب باشد که دست کسی لای در ماشین نماند ) . ب- مرحله دوم مرحله آمادگی اولیه است : ( صاک ) یعنی اختصار تنظیم صندلی و تنظیم آینه ها و بستن کمربند ایمنی است . 1- تنظیم صندلی راننده به طوری که بتوانیم راحت رانندگی کنیم یعنی پاهای ما مسلط بر پدالهای کلاج و ترمز و گاز باشد . و خودمان احساس راحتی کنیم و بر فرمان نیز مسلط باشیم . 2- تنظیم آینه بغل با دست چپ و با پیچاندن پیچ آینه به طوری که پشت سر و بغل را ببینیم البته بهتر است مقداری از ماشین خودمان نیز دیده شود و تنظیم آیینه جلو به این ترتیب که دست راست را پشت آینه قرار می دهیم به طوری که آینه در داخل کف دست راست قرار گیرد و سپس آرام آینه را طوری تنظیم می کنیم که بتوانیم پشت سر خود را خوب ببینیم . ( نقاط کور در رانندگی که آینه ها نمی توانند گاهی اوقات فضایی را به ما نشان دهند که ماشین یا هر وسیله ای که به ما نزدیک می شود را نتوانیم ببینیم که به نقطه کور معروف است که باید خیلی مواظب این نقطه کور باشیم) . 3- بستن کمربند ایمنی مرحله آمادگی برای روشن کردن ماشین : 1- گرفتن کلاج 2- خلاص کردن دنده با حرکت دادن دنده به وسط 3- پیچاندن سوییچ ماشین به سمت راست به صورت حرکت یک و دوسریع یک بار و دست رازود از روی سویچ برداشتن ( می توان در این مرحله کمی گاز هم داد ) . حالا ماشین روشن است و آماده حرکت . مرحله آمادگی برای حرکت : 1- گرفتن ترمز با پای راست 2- گرفتن کلاج تا آخر با پای چپ 3- گذاشتن ماشین در دنده یک ( از حالت خلاص به سمت چپ ومستقیم به سمت جلوی ماشین ) 4- زدن راهنمای سمت چپ یعنی راهنما را به پایین هل می دهیم . ( همیشه برای حرکت راهنمای سمت چپ را می زنیم ) . با چرخاندن فرمان خود به خود راهنما معمولابعد از چند ثانیه به جای اصلی خود بر می گردد. در غیر این صورت می توان با دست راهنما را به جای اصلی خود برگرداند . 5- خواباندن ترمز دستی که بسیار مهم می باشد . برای این کار اهرم ترمز دستی را در دست راست خود می گیریم و دگمه ای که بالای آن است را به پایین فشار می دهیم و ترمز دستی را می خوابانیم . 6- نگاه کردن در آینه جلو و بغلها تا مطمئن شویم که وسیله نقلیه یا عابر پیاده ای در مسیر ما قرار ندارد . 7- گاز دادن و در حدی کافی آن را حفظ کردن . 8- آرام پا را از روی پدال کلاج برداشتن . اگر پاسریع برداشته شود ماشین خاموش می شود .البته این امر در مورد رفتن از دنده یک به دنده دو لازم و اجباری است . توجه : هر وقت احساس کردید که ماشین دارد خاموش می شود سریع کلاج را تا آخر بگیرید . روشن کردن ماشین و شروع به حرکت به طور خلاصه : گرفتن کلاج و ترمز تا آخر- خلاص کردن دنده - و روشن کردن سوییچ - گذاشتن در دنده یک- زدن راهنمای چپ- نگاه در آینه ها - خواباندن ترمز دستی- آرام گاز دادن - و آرام پا رااز روی کلاج برداشتن . بعد از این که ماشین به راه افتاد و چند متری جلو رفت وشتاب گرفت با گرفتن کلاج دنده را به دنده دو تغییر می دهیم . دنده خلاص : قرار گرفتن دنده در حالتی در وسط جعبه دنده دنده عقب : بر عکس جهت دنده پنج است و به طرف عقب . یعنی خلاص کردن ماشین و بردن دنده به سمت چپ ومستقیم به طرف عقب . در دنده عقب فرمان ماشین را به هر طرف بچرخانیم ماشین به همان سمت حرکت می کند یعنی اگر فرمان به چپ پیچانده شود ماشین به سمت چپ و اگر فرمان به راست پیچانده شود ماشین به سمت راست می رود . در هنگام استفاده از دنده عقب ماشین باید کاملا متوقف گردد و از دنده یک به دنده خلاص و از حالت خلاص به چپ و پشت برده شود . با دنده عقب راه رفتن : می توان برای دنده عقب رفتن بدون گاز دادن و فقط با مقداری بالا آوردن کلاج دنده عقب رفت که هر چقدر کلاج رابالاتر بیاوریم سرعت ماشین بیشتر می شود . و این روشی مطمئن است برای این که در دنده عقب رفتن بتوانیم مستقیم برویم و لی می توان گاز داد و به عقب رفت که این کار سخت تر است و ممکن است که ماشین به این طرف و آن طرف برود . برای دنده عقب گرفتن همیشه سعی می کنیم علامت وسط شیشه پشت را مد نظر داشته باشیم و حرکت ماشین را با کناره های جاده با همین علامت وسط شیشه تنظیم می کنیم تا ماشین مستقیم به عقب برود . انواع دنده : اصطلاح دنده سنگین : به دنده های یک و دو ، دنده سنگین می گویند که برای سر بالایی ها و سرازیرهای پر شیب بیشتر استفاده می شود . حداکثر ماشینها دارای 5 دنده هستند . دنده یک که مسیر حرکت آن از مرحله دنده خلاص به سمت راست و پایین به طرف جلوی ماشین است . دنده 2 : مستقیم از دنده یک به سمت بالا وبه طرف عقب ماشین است . دنده سه : از دنده 2 دنده را به سمت جلو و مستقیم دنده را حرکت می دهیم . دنده چهار : مستقیم از دنده سه به طرف عقب است . دنده پنج : به طرف چپ و مستقیم به سمت جلوی ماشین است . تعویض دنده : برای تعویض دنده 1- مقداری گاز می دهیم تا ماشین شتاب لازم برای دنده مورد نیازمان رابه خود بگیرد وقتی ماشین شتاب لازم را گرفت کلاج را تاآخز می گیریم وبدون نگاه کردن به دنده ، دنده را به حالت دنده دو در می آوریم زیرا چنان که متذکر شدیم همیشه حرکت بادنده یک است . زیاد کردن دنده : از دنده یک به دنده دو : دادن مقداری گاز تا ماشین شتاب لازم را بگیرد - گرفتن کلاج تا آخر – گذاشتن توی دنده دو کشیدن دنده مستقیم به عقب – رها کردن آرام کلاج از دنده دو به دنده سه : دادن مقداری گاز – گرفتن کلاح تا آخر– گذاشتن توی دنده سه – رها کردن کلاج از دنده سه به دنده چهار : دادن مقداری گاز – گرفتن کلاج –مستقیم دنده را از سه به عقب می کشیم - رها کردن کلاج از دنده چهار به دنده پنج : دادن مقداری گاز – گرفتن کلاح تا آخر بردن دنده به سمت چپ و به جلو گذاشتن توی دنده پنج – رها کردن کلاج باید همیشه دقت کنیم که کلاج خوب گرفته شود . زیرا در غیر این صورت دنده جا نخواهد خورد . و مواظب باشیم که دنده در جای اصلی خود باشد نه در دنده های دیگر – همیشه هر دنده ای شتاب لازم خود را می خواهد تا ماشین روان و بدون صدا حرکت کند . کم کردن دنده : درست بر عکس زیاد کردن دنده است :کم کردن سرعت با پا را از روی گاز برداشتن – گرفتن ترمز های کوتاه به اصطلاح نیش ترمز – و دنده را به دنده پایین تر به ترتیب آوردن. از دنده چهار به دنده سه : کاهش سرعت - گرفتن کلاج – مستقیم دنده را به سه می بریم از دنده سه به دنده دو : کاهش سرعت - گرفتن کلاج – خلاص کردن دنده - دنده را به سمت راست و بالا می بریم از دنده دو به دنده یک : کاهش سرعت - گرفتن کلاج – مستقیم دنده را از دو به یک می بریم . توجه : اگر با دنده بالاتر 2، 3 ، یا 4 مجبور به توقف و گرفتن کلاج و ترمز شدیم برای حرکت باید دنده یک بزنیم بعد حرکت کنیم . زیرا از اصول مهم و اولیه در رانندگی شروع حرکت با دنده یک است . ایست یا توقف : برای ایستادن و پارک کردن در گوشه خیابان و جاده باید این مراحل را طی کنیم : زدن راهنمای سمت راست – کم کردن سرعت با پا را از روی گاز برداشتن و نیش ترمز گرفتن – گرفتن کلاج – راندن ماشین به محل مورد نظر ( بهتر است همیشه برای این که ماشین صاف و درست پارک شو د وسط برف پاک کن رابا حاشیه خیابان یک نقطه ی فرضی یا مثلا یک درخت یا یک علامت- در یک امتداد قرار دهیم ) . - گرفتن ترمز کامل ترمز و ایستادن ماشین – در همان حالت که پاها روی کلاج و ترمز است ماشین را در دنده خلاص قرار می دهیم – کشیدن ترمز دستی به بالا تا انتها ( در این موقع با صدایی همراه است ) – خاموش کردن ماشین با پیچاندن سوییج به سمت چپ – گرفتن کلاج – گذاشتن ماشین در دنده یک – باز کردن کمر بند – با احتیاط به بیرون نگاه می کنیم و در را آهسته باز می کنیم و از ماشین پیاده می شویم . در را می بندیم و دزد گیر را می زنیم یا ماشین را قفل می کنیم . توقف اتومبیل یا ایستادن به طور خلاصه : زدن راهنمای سمت راست – کم کردن سرعت با پا را از روی گاز برداشتن و نیش ترمز گرفتن – گرفتن کلاج – راندن ماشین به محل مورد نظر سمت راست - گرفتن ترمز کامل و ایستادن ماشین – در همان حالت که پاها روی کلاج و ترمز است ماشین را در دنده خلاص قرار می دهیم – کشیدن ترمز دستی – خاموش کردن ماشین با پیچاندن سوییج به سمت چپ – گرفتن کلاج – گذاشتن ماشین در دنده یک – . مهم ترین نکات آموزشی رانندگی در این مورد مهم ترین نکاتی که به تعلیم گیرنده آموزش داده می شود به این شرح است : 1- دور زدن یک فرمانه 2- دور زدن دو فرمانه 3 – سنگ چین4 – پارک دوبل 1- دور زدن یک فرمانه : الف- ابتدا برای دور زدن باید در منهی الیه سمت راست خیابان توقف کنیم که این کار مانند ایستادن با زدن راهنمای سمت راست شروع می شود – گرفتن کلاج – دنده را به دنده یک رساندن - کلاج و ترمز گرفتن انجام می شود . ب-برای دور زدن در خیابانهای عریض از دور زدن یک فرمانه استفاده می شود.به این نحو که ابتدا راهنمای سمت چپ را زده با نگاه کردن در آینه جلو و بغل وقتی وسیله نقلیه یا عابری نزدیک نیست می توانیم با رعایت احتیاط و حق تقدم دور بزنیم . – مقداری گاز می دهیم و گاز را ثابت نگه می داریم و آرام پا رااز روی کلاج مقداری بالا می آوریم وقتی ماشین مقدار کمی به جلو رفت پا را از روی گاز بر می داریم و فقط با همان مقدار کم کلاج فرمان را به چپ می چرخانیم و دور می زنیم و بعد سر ماشین را صاف می کنیم و در سمت راست خیابان به حرکت خود ادامه می دهیم . در خیابانهایی که دو باند رفت و آمد دارند در هنگام دور زدن اگر از مسیر مخالف ماشین می آید حتما باید در وسط خط توقف کنیم و بعد با احتیاط دور بزنیم . 2- دور زدن دو فرمانه : برای دور زدن دو فرمانه نیز باید مانند دور زدن یک فرمانه یک سری از کارها را عینا انجام دهیم و چون دور زدن دو فرمانه معمولا در خیابانها و کوچه های باریک است مجبور هستیم که بعد از جلو رفتن دوباره به عقب برگردیم و دور بزنیم . الف- ابتدا برای دور زدن باید در سمت راست خیابان توقف کنیم که این کار مانند ایستادن با زدن راهنمای سمت راست شروع می شود – گرفتن کلاج – دنده را به دنده یک رساندن - کلاج و ترمز گرفتن انجام می شود . ب-برای دور زدن در خیابانهاو کوچه های باریک از دور زدن دو فرمانه استفاده می شود.به این نحو که ابتدا راهنمای سمت چپ را زده با نگاه کردن در آینه جلو و بغل وقتی وسیله نقلیه یا عابری نزدیک نیست می توانیم با رعایت احتیاط و حق تقدم دور بزنیم . – مقداری گاز می دهیم و گاز را ثابت نگه می داریم و آرام پا رااز روی کلاج مقداری بالا می آوریم وقتی ماشین مقدار کمی به جلو رفت پا را از روی گاز بر می داریم و فقط با همان مقدار کم کلاج فرمان را سریع به چپ می چرخانیم نرسیده به انتهای خیابان یا کوچه سریع سه دور فرمان را به راست می چرخانیم تا چرخها ی عقب به سمت چپ تمایل پیدا کند وسریع کلاج را تا آخر می گیریم و ترمز می کنیم . دنده را در حالت دنده عقب قرار می دهیم و مقداری عقب عقب می رویم نرسیده به انتهای خیابان یا کوچه یارسیدن تا نیمه خیابان سریع سه دور فرمان را به چپ می چرخانیم و کلاج و ترمز را می گیریم و متوقف می شویم و بعد هم دنده را در حالت دنده یک قرار می دهیم و مانند شروع حرکت کلاج را آرام ول می کنیم و فرمان را سریع می پیچیم و سریع فرمان را راست می کنیم تا کاملا در سمت راست خیابان و در مسیر حرکت قرار گیریم . و دور می زنیم و بعد سر ماشین را صاف می کنیم و در سمت راست خیابان به حرکت خود ادامه می دهیم . 3- سنگ چین ( رفتن داخل کوچه با دنده عقب ) توقف در بالا تر از کوچه مورد نظر با زدن راهنمای راست و گذاشتن در دنده یک . رد شدن از کوچه مورد نظر - گذاشتن دنده در حالت دنده عقب . باکمی بالا آوردن کلاج به عقب می رویم در صورت لزوم می توان گاز هم داد وقتی به تقاطع کوچه و خیابان رسیدیم از یک زاویه قائمه فرضی یا از تیر چراغ برق سر کوچه یا از درخت موجود یا خیالی تقاطع به عنوان نماد فرضی استفاده می شود و قتی به این نقطه فرضی رسیدیم سریع فرمان را تا آخر به سمت راست می پیچانیم کلاج و ترمز را می گیریم تا از سرعت خود بکاهیم . بعد دوباره آرام کلاج رامقداری بالا می آوریم یعنی پای خود را مقدار کمی از روی کلاج بر می داریم وماشین شروع به حرکت و داخل کوچه شدن می کند وقتی سر ماشین کاملا راست شد بادو دور ( 360 درجه ) چرخش فرمان به سمت چپ ( بیشتر یا کمتر نه ) داخل کوچه می شویم و کلاج و ترمز را می گیریم و ماشین را در حالتی که کاملا صاف است آرام وارد کوچه می کنیم و مستقیم به داخل کوچه می رویم . 4- پارک دوبل : پارک دوبل در شهر های بزرگ و نواحی شلوغ و پر ترافیک انجام می شود . زمانی که مجبور به پارک کردن اتومبیل خود در پشت اتومبیل دیگر یا در بین دو اتومبیل هستیم ، به پارک دوبل معروف است .که برای این کار ابتدا باید توقف کنیم یعنی چنان چه قبلا نیز گفته شده است : توقف با زدن راهنمای راست نزدیک اتومبیل پارک شده به اندازه ای که یک دست با اتومبیل از پهلو فاصله داشته باشیم یا به اندازه فاصله بین دو تا آینه این ماشین و آن ماشین . یک مقدار از ماشین پارک شده جلوتر می رویم اگر ماشین کوچک باشد جلوتر می رویم اگر ماشین بزرگ است مثل کامیون مقداری بعد از چرخ عقب آن توقف می کنیم . و با رعایت حق تقدم و احتیاط شروع به پارک دوبل می کنیم . مرحله اول : به پشت سر و بغل سمت چپ نگاه می کنیم اگر وسیله نقلیه یا عابر پیاده ای نبود ، کلاج و ترمز را می گیریم دنده را در حالت دنده عقب قرار می دهیم . باماشین هایی مثل پراید می توان بدون گاز دادن به عقب رفت ، پا را از روی ترمز بر می داریم و آرام پا را از روی کلاج مقداری خیلی کم بالا می آوریم یعنی مقداری کلاج را رها می کنیم تا ماشین شروع به حرکت به سمت عقب نماید وقتی که چراغ ترمز ماشین پارک شده را در شیشه مثلثی در عقب پشت اتومبیل خود( شیشه دوم پشت سر مسافر جلو) دیدیم سریع فرمان را تا انتها به سمت راست باید بچرخانیم تا جایی که وقتی که آینه بغل سمت راست ماشین ما به نقطه ای رسید که با چراغ ترمز ماشین پارک شده در یک راستا و امتداد قرار گرفت باید فرمان اتومبیل ما تا آخر به سمت راست پیچانده شده باشد( باید دقت کنیم که در این مرحله عقب ماشین به طرف جدول و پشت ماشین پارک شده می رود اما سر ماشین به طرف خیابان کشیده می شود و باید مراقب ماشینهای عبوری باشیم ) بعد کلاج و ترمز گرفته می شود . ولی فرمان تا آخر هست به همان صورت باید فرمان را که تا آخر به سمت راست برده ایم در دست نگه داریم . مرحله دوم : با نگاه کردن به سمت چپ خود و پشت ماشین بابرگرداندن سر خود به سمت چپ ، اگر ماشینی نمی آمد : آرام کلاج را رها می کنیم و فرمان را تا آخر به سمت چپ و با سرعت می پیچیم در این موقع باید نصف ماشین ما به پشت ماشین پارک شده رسید ه باشد (یعنی فضای بین دو برف پاک کن) . کلاج و ترمز رامی گیریم . سپس پا ر از روی ترمز برداشته و آرام کلاج را رها می کنیم و فرمان را محکم نگه می داریم و به عقب می رویم وقتی سر ماشین صاف شد ( نباید زمین بین دو ماشین دیده شود ) کلاج و ترمز را می گیریم و بعد با رها کردن ترمز و کلاج مقداری به عقب می رویم و سپس کلاج و ترمز را می گیریم و ماشین راپارک می کنیم . در این مرحله ماشین باید طوری پارک شود که با جدول حدود 40 سانتی متر فاصله داشته باشد . ماشین را خاموش کرده و در حالت دنده یک قرار می دهیم . بیرون آمدن از پارک : مرحله اول : زدن راهنمای سمت چپ و نگاه در آینه ها و گذاشتن در دنده یک با رعایت حق تقدم واحتیاط اگر ماشینی نمی آمد فرمان را در همان حالت نگه می داریم و سر ماشین راصاف می کنیم و کلاج و ترمز را می گیریم . مرحله دوم : اگر ماشینی نمی آمد ترمز و کلاج را آرام رها کرده و سر ماشین را سریع به سمت راست جاده صاف می کنیم تا وارد وسط خیابان نشود . و به حرکت خود ادامه می دهیم . عبور از سرعت گیرها : بهتر است در تمامی سرعت گیرها سرعت را کاهش داده و وقتی دو چرخ جلو از سرعت گیر گذشتند دنده را یک کرده و به حرکت ادامه دهیم . که این کار حتما در مورد سرعت گیرهای بزرگ و سنگی لازم است . اما گاهی بعضی برای عبور از سرعت گیرهای کوتاه و معمولی با برداشتن پا از روی گاز و نیش ترمز عبور می کنند . دور زدن در بریدگیهای خیابانهای شهرها : سرعت گرفتن و رفتن به لاین سبقت بازدن راهنمای سمت چپ و باسرعت رفتن و در بریدگی ایست کامل کردن زدن راهنمای سمت چپ ایست کامل در بریدگی گرفتن کلاج و ترمز دنده یک و آرام پا را از روی کلاج برمی داریم و با رعایت حق تقدم و با احتیاط کامل دور می زنیم و در خط عبور سمت راست قرار می گیریم . دور زدن در میدانها انتهای کمربندی به شهر ها .: زدن راهنمای سمت چپ با سرعت به لاین سبقت رفتن نزدیک میدان مقداری از سرعت خود کم کرده و در وسط میدان در صورت لزوم تعویض دنده و کم کردن سرعت و تعویض دنده به دنده پایین و یا ایست کامل . گذاشتن در دنده یک و بارعایت حق تقدم و بااحتیاط به سمت راست خود در خیابان مقابل می رویم و در سمت راست مسیر قرار می گیریم و به حرکت خود ادامه می دهیم . دور زدن در میادین شهرها: .: زدن راهنمای سمت چپ با سرعت به باند یا لاین سبقت رفتن نزدیک میدان مقداری از سرعت خود کم کرده و در کنار میدان دور می زنیم و تعویض دنده می کنیم و کم کردن سرعت و تعویض دنده به دنده پایین و یا ایست کامل . گذاشتن در دنده یک و بارعایت حق تقدم و بااحتیاط در همان سمت چپ خود در خیابان مقابل می رویم و در سمت چپ مسیر قرار می گیریم و به حرکت خود ادامه می دهیم . ترافیک : می توان با نیم کلاج رفت برای این که به ماشینها یشت سر برخورد نکنیم . می توان بدون گاز دادن فقط باگرفتن کلاج و ترمز نیز در راهبندان به پیش رفت . نیم کلاج : برای این که در سر بالایی ها و یا در ترافیک ماشین به عقب نرود و با وسیله نقلیه پشت سری برخورد نکند باید از نیم کلاج استفاده کرد. نیم کلاج به این صورت است که کلاج را تاآخر نگه می داریم و ترمز را هم تا آخر می گیریم و آرام مقداری کلاج رابالا می آوریم وقتی ماشین شروع به لرزیدن کرد سریع پا را از روی ترمز بر می داریم و آرام گاز میدهیم .تا ماشین به جلو برود و به عقب نیاید . سبقت گرفتن از سایر وسایل نقلیه : برای سبقت گرفتن از سایر وسایل نقلیه اول باید ببینیم که وسیله نقلیه ای از روبه رو نمی آید یا فاصله اش با ما به حدی است که اگر سبقت بگیریم به ما نمی رسد می توانیم سبقت بگیریم به این ترتیب که ، بعد بازدن بوق یاروشن کردن چراغ به راننده جلویی اطلاع می دهیم که می خواهیم سبقت بگیریم و در این حال به سمت چپ خیابان می آییم و سرعت خود راافزایش می دهیم و از وسیله نقلیه با احتیاط کامل سبقت می گیریم و وقتی که شماره پلاک ماشینی راکه از آن سبقت گرفته ایم در آینه جلو ی اتومبیل خود دیدیم می توانیم به سمت راست حرکت خود برگردیم . اطلاعاتی در مورد سه راهها و چهار راهها که بهتر است رانندگان مبتدی بهتر در مورد آنها بدانند . البته همه این موارد در کتابهای آیین نامه آورده شده و در کلاسها هم توسط افراد متخصص توضیح کامل داده می شود. قانون کلی : همیشه ماشینهای آتش نشانی در حال ماموریت و پلیس در حال ماموریت و نیروهای امدادی در حال ماموریت حق تقدم دارند و باید اول آنها بروند حتی اگر در مسیرشان تابلوی ایست باشد . مگر در جاهایی که تابلوی ورود ممنوع باشد هیچ وسیله نقلیه ای حق عبور ندارد حتی ماشینهای نام برده شده . برای عبور از سه راهی که فرعی به اصلی است : همیشه برای ورود از فرعی به اصلی باید کاملا توقف کنیم در صورتی که وسیله نقلیه ای در حال حرکت نباشد می توانیم با احتیاط وارد اصلی شویم ولی اگر وسایل نقلیه ای وجود داشته باشد همیشه حق تقدم با وسیله نقلیه ای است که در اصلی به طور مستقیم می رود و سپس حق تقدم با وسیله نقلیه ای است که در همان مسیر اصلی باید بپیچد و در آخر حق تقدم با وسیله نقلیه ای است که از فرعی می خواهد وارد اصلی شود .البته اگر مسیر اصلی بسیار پر ترافیک باشد بارعایت احتیاط و حق تقدم به مسیر اصلی وارد شوید . برای عبور از چهار راهها : این مطالب بر اساس قوانین و شکلهای کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی در کتابچه آیین نامه رانندگی به طور اصول کلی و عام گفته می شود که بر اساس آن در هر چهار راهی می توانید به آن عمل کنید همیشه برای عبور از چهار راهها رعایت حق تقدم لازم است . بر اساس مطالب کتاب آیین نامه رانندگی : چهار راهها دو نوع است باچراغ راهنما و بدون چراغ راهنما یعنی چهار راه یا چراغ راهنما دارد یا چراغ راهنما ندارد . اول در چهار راههایی که چراغ راهنما یا تابلوی ایست ندارد .حق تقدم در چهار راهها یی که چراغ قرمز ندارد . با وسیله نقلیه ای است که سمت راستش خالی باشد و سپس به همین ترتیب هر وسیله نقلیه ای که سمت راستش خالی شود باید عبور کند .. دوم چهار راههایی که چراغ راهنما دارد : در این نوع چهار راهها حق تقدم با وسیله نقلیه ای است که در سمت چپ آن تابلوی ایست نداشته باشد . در این موارد وسایل نقلیه ای که مستقیم باید بروند باید اول بروند بعد وسایل نقلیه ای که می خواهند بپیچند . سپس حق تقدم با وسایل نقلیه ای می شود که تابلوی ایست دارند که البته در اینجا نیز اول آن وسیله ای که مستقیم می رود اولویت دارد و بعد وسیله ای که می خواهد بپیچد . امیدوارم که این کتاب توانسته باشد تا حدودی در آموزش رانندگی شما تسهیل ایجاد کند و براثر تمرین راننده ی ماهری شوید و هرگز دچار حادثه یاسانحه ای نگردید . با آرزوی لحظاتی شاد و همراه با موفقیت برای شما .
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 1:21 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
مواظب باشید ! چون وزیر نفت گفته": از هر جا بتونیم گاز میگیریم".!!!
چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:, :: 1:20 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
هراس وال پول: کسی که به کسی حسد می ورزد، دلیل بر آن است که به برتری او اعتراف کرده است.
سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:, :: 1:50 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
دور زدن در بریدگیها دور زدن در بریدگیهای خیابانهای شهرها : سرعت گرفتن و رفتن به لاین سبقت بازدن راهنمای سمت چپ و باسرعت رفتن و در بریدگی ایست کامل کردن زدن راهنمای سمت چپ ایست کامل در بریدگی گرفتن کلاج و ترمز دنده یک و آرام پا را از روی کلاج برمی داریم و با رعایت حق تقدم و با احتیاط کامل دور می زنیم و در خط عبور سمت راست قرار می گیریم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 17:10 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
آموزش رانندگی برای عبور از چهار راهها : این مطالب بر اساس قوانین و شکلهای کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی در کتابچه آیین نامه رانندگی به طور اصول کلی و عام گفته می شود که بر اساس آن در هر چهار راهی می توانید به آن عمل کنید همیشه برای عبور از چهار راهها رعایت حق تقدم لازم است . بر اساس مطالب کتاب آیین نامه رانندگی : چهار راهها دو نوع است باچراغ راهنما و بدون چراغ راهنما یعنی چهار راه یا چراغ راهنما دارد یا چراغ راهنما ندارد . اول در چهار راههایی که چراغ راهنما یا تابلوی ایست ندارد .حق تقدم در چهار راهها یی که چراغ قرمز ندارد . با وسیله نقلیه ای است که سمت راستش خالی باشد و سپس به همین ترتیب هر وسیله نقلیه ای که سمت راستش خالی شود باید عبور کند .. دوم چهار راههایی که چراغ راهنما دارد : در این نوع چهار راهها حق تقدم با وسیله نقلیه ای است که در سمت چپ آن تابلوی ایست نداشته باشد . در این موارد وسایل نقلیه ای که مستقیم باید بروند باید اول بروند بعد وسایل نقلیه ای که می خواهند بپیچند . سپس حق تقدم با وسایل نقلیه ای می شود که تابلوی ایست دارند که البته در اینجا نیز اول آن وسیله ای که مستقیم می رود اولویت دارد و بعد وسیله ای که می خواهد بپیچد . امیدوارم که این کتاب توانسته باشد تا حدودی در آموزش رانندگی شما تسهیل ایجاد کند و براثر تمرین راننده ی ماهری شوید و هرگز دچار حادثه یاسانحه ای نگردید . با آرزوی لحظاتی شاد و همراه با موفقیت برای شما
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 17:9 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
رانندگی آسان بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه : رانندگی نیاز مبرم بشری است که امروزه همه تقریبا ناچاریم بلد باشیم زیرا در مواقع خاص و ضروری گاهی اوقات انسان مجبور می شود که بیماری را به درمانگاه برساند یا حادثه دیده و مصدومی را نجات دهد بنابراین می توان گفت که برای همه واجب است تا رانندگی رابیاموزند . به همین علت در سراسر شهرهای کشور و در تمام دنیا مراکزی جهت تعلیم رانندگی به تعلیم گیرندگان وجود دارد که با ثبت نام در این آموزشگاه ها و رفتن به کلاسهای خاص مقداری بامقررات و به اصطلاح آیین نامه رانندگی و مقداری نیز با وسایل ماشین و موتور ماشین آشنا می شوند که در هر مرحله امتحانی گرفته می شود و کسانی که در این امتحانات قبول شوند مجاز می باشند که در امتحان آیین نامه شرکت کنند و افرادی که در امتحان اصلی آیین نامه قبول شوند مجاز هستند که زیر نظر مربیان تعلیم رانندگی را به صورت عملی دوره ببینند . این کتابچه فقط برای تسهیل در کار مربیان است تا تعلیم گیرندگان کلا بدانند که چه کارهایی د ررانندگی بیشتر مورد نیاز است و باید انجام دهند و مربی مطالبی را که به صورت عملی مطرح می کند وی بتواند به صورت تئوری هم در اختیار داشته باشد تا راحت تر بتواند به دستورات مربی عمل کند . با توجه به این که اکثر افراد در آموزشگاهها امروزه بیشتر باماشینهای پراید آموزش می بینند این کتاب برای آموزش با ماشینهای پراید مناسب تر می باشد . زیرا می توان با این ماشین بدون گاز دادن دنده عقب رفت و یا بدون گاز دادن در ترافیک ها و راه بندانها فقط با کلاج و ترمز به جلو رفت . هر کسی که به سن قانونی رسیده باشد می تواند گواهینامه پایه دو بگیرد و با داشتن گواهینامه و پیدا کردن مهارت لازم با احتیاط کامل و با سرعت مطمئنه رانندگی کند . توصیه می شود که از این کتابچه به صورت خودسرانه استفاده نشودبلکه بهتر است هنگام آموزش با مربی و همگام و همراه با مربی به کار برده شود .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 17:1 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
فصل اول : اجزای مهم در ماشین که در هنگام رانندگی بیشتر با آنها سرو کار داریم : 1- پدالهای کلاج – ترمز – گاز ماشین دارای 3 پدال است که به ترتیب از سمت چپ کلاج که فقط پای چپ راننده روی آن قرار می گیرد ,پدال وسط که ترمز نامیده می شود که پای راست بر روی آن قرار می گیرد و پدال گاز که بعد از ترمز قرار دارد و با پدال ترمز با پای راست انجام وظیفه می کند . مهمترین وسیله در رانندگی کلاج است که به قلب ماشین معروف است که تمامی کارها با آن انجام می شود . بنابراین باید به اندازه کافی پای چپمان را تقویت کنیم تا بتوانیم خوب کلاج بگیریم . زیرا در مناطق پر ترافیک مرتب بایستی پا روی کلاج باشد و مرتب کلاج گرفته شود .برای تعویض دنده ها یعنی کم و زیاد کردن دنده ها همیشه باید اول کلاج را تا انتها بگیریم بعد دنده را عوض کنیم وگرنه دنده جا نمی خورد . 2- آینه ها در ماشین که یک آینه در داخل و دو آینه در طرف چپ و راست و بیرون از ماشین . 3- فرمان ماشین که اگر به راست پیچانده شود چرخهای جلو به سمت راست ولی چرخهای عقب به سمت چپ کشیده می شود . و بر عکس اگر فرمان ماشین اگر به چپ پیچانده شود چرخهای جلو به سمت چپ ولی چرخهای عقب به سمت راست کشیده می شود . 4- در دنده عقب این عمل بر عکس است یعنی در دنده عقب باپیچیدن فرمان به سمت راست، چرخهای عقب ماشین به سمت راست کشیده می شود و پیچیدن فرمان به سمت چپ چرخهای عقب ماشین به چپ کشیده می شود . 5- ترمز دستی و خواباندن ترمز دستی در هنگام رانندگی لازم و ضروری است و بعد از ایستادن و توقف نیز کشیدن ترمز دستی لازم و ضروری است . 6- اهرم راهنما که برای شروع حرکت و دور زدن و گردش به چپ همیشه باید راهنمای چپ را زد یعنی اهرم مربوط به راهنما را به سمت پایین فشار می دهیم . برای ایستادن و توقف و گردش به راست باید از راهنمای سمت راست با بالابردن اهرم راهنما استفاده کرد . 7- چراغها که شامل دو چراغ ترمز در عقب ماشین که هنگام ترمز گرفتن یا کم کردن سرعت خود به خود روشن می شود . دو چراغ بزرگ در جلوی ماشین که به نور پایین و نور بالا مجهز است که در حداکثر مواقع باید از نور پایین استفاده کردمگر در مواقع جاده های تاریک و خلوت خارج از شهر آن هم از فاصله 150 متری اگر ماشینی نمی آید . 8- صفحه نمایش که نشان دهنده روشن شدن چراغ ترمزو نشانگر میزان بنزین و چراغ نور پایین و نور بالاو سرعت و کیلومتر شمار – 9- برف پاک کن که در مواقع بارش برف و باران یا کثیف بود ن شیشه ها و برای پاک کردن شیشه ماشین مورد استفاده قرار می گیرد . 10 - توجه : همیشه حرکت ماشین با دنده یک است . یعنی اگر با هر سرعتی و با هر دنده ای مجبور به کاهش سرعت و یا ترمز شدیم حتما بایدماشین را در دنده یک قرار دهیم و حرکت کنیم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 17:1 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
برای شروع رانندگی نکات چندی مورد توجه است : 1- در رانندگی باید تمامی حواس فرد متمرکز به جلو و خیابان باشد . یعنی خوب ببیند ، خوب بشنود ، خوب بو بکشد ، بتواند در موقع لزوم حرف بزند ، یا در مواقع خاص چیزی بخورد و یا قوه لمس او قوی باشد . هماهنگی کامل باید بین اعضا و حواس فرد راننده برقرار شود . 2- قدرت پاهایش در رانندگی به اندازه کافی زیاد باشد و بتواند از هر دو پا استفاده کند و مهارت کسب کند . 3- تیز باشد و سریع تصمیم گیری نماید . 4- با دقت به جلو نگاه کند .سعی کند دامنه وسعت دید خود را افزایش دهد . 5- اعتماد به نفس داشته باشد و از رانندگی نترسد 6- مرتب در آینه بغل و آینه جلو نگاه کند . 7- هر آن آماده ترمز گرفتن باشد . 8- خلاص کردن دنده یعنی دنده را به وسط اهرم بیاوریم. 9- همیشه روغن ترمز و آب را کنترل کنیم . 10- برای تعویض دنده همیشه ماشین باید سرعت و شتاب مورد نظر وخاص خود را داشته باشد و ماشین نیاز به آن دنده داشته باشد تا بتواند نرم و راحت حرکت کند زمانی که ماشین به صدا می افتد معلوم می شود که دنده اش مناسب نیست . 11- باید بدانیم که همیشه حق تقدم با راننده ای است که در سمت راست ما قرار دارد . 12- اگر سمت راست ما خالی بود می توانیم رد شویم و دور بزنیم و .... در غیر این صورت مجاز نیستیم و یا با رعایت احتیاط و حق تقدم می توانیم عبور کنیم 13- در جاهایی که تابلوی ایست دارد حتما باید توقف کامل کنیم . 14- برای پیچیدن به سمت چپ باید به منتهی الیه سمت چپ خود در خیابانهای چند بانده برویم تا بتوانیم راحت تر به سمت چپ بپیچیم . 15- برای پیچیدن به سمت راست باید به منتهی الیه سمت راست خود در خیابان برویم تا بتوانیم راحت تر به سمت راست بپیچیم . 16- برای گرفتن کلاج باید تا آخر پا را روی پدال کلاج فشار آوریم . 17- در نیش ترمز باید پا رااز روی گاز برداشت و آرام آرام ترمز گرفت . 18- در سه راهها باید سرعت را کم کرد و با دنده یک به مسیراصلی وارد شویم و به راه خود ادامه دهیم . 19- در خیابانهای چند بانده فقط در روی خطوط بریده بریده یا منقطع یامقطع می توانیم سبقت بگیریم یا دور بزنیم ولی وقتی که خطوط ممتد و بدون بریدگی باشد نمی توان سبقت گرفت یا دور زد . 20- همیشه با سرعت مطمئنه حرکت کنیم تا سریع در مواقع ضروری بتوانیم ترمز بگیریم تا از ایجاد حادثه ای جلوگیری کنیم . 21- در میدانها نمی توان توقف کرد . یادآوری مهم : همیشه حرکت ماشین با دنده یک است . بعد از این که احساس کردیم که حاضر هستیم و می توانیم رانندگی کنیم رانندگی را شروع می کنیم .البته این کارها در ابتدا زیاد و مشکل به نظر می رسد ، اما بعد از مدتی تمام کارها سریع و خود به خود انجام می گیرد و به نظرتان خنده دار خواهد رسید اما هر چیزی نیاز به تمرین و ممارست و تکرار دارد با تکرار است که انسان در هر کاری مهارت پیدا می کند . رانندگی نیز یک مهارت است و هر کسی بیشتر تمرین کند و با دقت تر تمرین کند ماهر تر می گردد
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 17:0 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
مراحل مختلف رانندگی : الف مرحله اول باز کردن در ماشین : در این مرحله راننده که با دقت به سمت ماشین می رود بعد از مشاهده خیابان بادست چپ آرام در ب ماشین را باز می کند و سوار می شود و درب را با احتیاط می بندد . ( اگر در پشت اتومبیل کسی نشسته است مواظب باشد که دست کسی لای در ماشین نماند ) . ب- مرحله دوم مرحله آمادگی اولیه است : ( صاک ) یعنی اختصار تنظیم صندلی و تنظیم آینه ها و بستن کمربند ایمنی است . 1- تنظیم صندلی راننده به طوری که بتوانیم راحت رانندگی کنیم یعنی پاهای ما مسلط بر پدالهای کلاج و ترمز و گاز باشد . و خودمان احساس راحتی کنیم و بر فرمان نیز مسلط باشیم . 2- تنظیم آینه بغل با دست چپ و با پیچاندن پیچ آینه به طوری که پشت سر و بغل را ببینیم البته بهتر است مقداری از ماشین خودمان نیز دیده شود و تنظیم آیینه جلو به این ترتیب که دست راست را پشت آینه قرار می دهیم به طوری که آینه در داخل کف دست راست قرار گیرد و سپس آرام آینه را طوری تنظیم می کنیم که بتوانیم پشت سر خود را خوب ببینیم . ( نقاط کور در رانندگی که آینه ها نمی توانند گاهی اوقات فضایی را به ما نشان دهند که ماشین یا هر وسیله ای که به ما نزدیک می شود را نتوانیم ببینیم که به نقطه کور معروف است که باید خیلی مواظب این نقطه کور باشیم) . 3- بستن کمربند ایمنی
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:59 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
مرحله آمادگی برای روشن کردن ماشین : 1- گرفتن کلاج 2- خلاص کردن دنده با حرکت دادن دنده به وسط 3- پیچاندن سوییچ ماشین به سمت راست به صورت حرکت یک و دوسریع یک بار و دست رازود از روی سویچ برداشتن ( می توان در این مرحله کمی گاز هم داد ) . حالا ماشین روشن است و آماده حرکت .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:58 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
مرحله آمادگی برای حرکت : 1- گرفتن ترمز با پای راست 2- گرفتن کلاج تا آخر با پای چپ 3- گذاشتن ماشین در دنده یک ( از حالت خلاص به سمت چپ ومستقیم به سمت جلوی ماشین ) 4- زدن راهنمای سمت چپ یعنی راهنما را به پایین هل می دهیم . ( همیشه برای حرکت راهنمای سمت چپ را می زنیم ) . با چرخاندن فرمان خود به خود راهنما معمولابعد از چند ثانیه به جای اصلی خود بر می گردد. در غیر این صورت می توان با دست راهنما را به جای اصلی خود برگرداند . 5- خواباندن ترمز دستی که بسیار مهم می باشد . برای این کار اهرم ترمز دستی را در دست راست خود می گیریم و دگمه ای که بالای آن است را به پایین فشار می دهیم و ترمز دستی را می خوابانیم . 6- نگاه کردن در آینه جلو و بغلها تا مطمئن شویم که وسیله نقلیه یا عابر پیاده ای در مسیر ما قرار ندارد . 7- گاز دادن و در حدی کافی آن را حفظ کردن . 8- آرام پا را از روی پدال کلاج برداشتن . اگر پاسریع برداشته شود ماشین خاموش می شود .البته این امر در مورد رفتن از دنده یک به دنده دو لازم و اجباری است . توجه : هر وقت احساس کردید که ماشین دارد خاموش می شود سریع کلاج را تا آخر بگیرید .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:57 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
روشن کردن ماشین و شروع به حرکت به طور خلاصه : گرفتن کلاج و ترمز تا آخر- خلاص کردن دنده - و روشن کردن سوییچ - گذاشتن در دنده یک- زدن راهنمای چپ- نگاه در آینه ها - خواباندن ترمز دستی- آرام گاز دادن - و آرام پا رااز روی کلاج برداشتن . بعد از این که ماشین به راه افتاد و چند متری جلو رفت وشتاب گرفت با گرفتن کلاج دنده را به دنده دو تغییر می دهیم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:57 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
دنده خلاص : قرار گرفتن دنده در حالتی در وسط جعبه دنده
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:56 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
دنده عقب : بر عکس جهت دنده پنج است و به طرف عقب . یعنی خلاص کردن ماشین و بردن دنده به سمت چپ ومستقیم به طرف عقب . در دنده عقب فرمان ماشین را به هر طرف بچرخانیم ماشین به همان سمت حرکت می کند یعنی اگر فرمان به چپ پیچانده شود ماشین به سمت چپ و اگر فرمان به راست پیچانده شود ماشین به سمت راست می رود . در هنگام استفاده از دنده عقب ماشین باید کاملا متوقف گردد و از دنده یک به دنده خلاص و از حالت خلاص به چپ و پشت برده شود .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:54 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
با دنده عقب راه رفتن : می توان برای دنده عقب رفتن بدون گاز دادن و فقط با مقداری بالا آوردن کلاج دنده عقب رفت که هر چقدر کلاج رابالاتر بیاوریم سرعت ماشین بیشتر می شود . و این روشی مطمئن است برای این که در دنده عقب رفتن بتوانیم مستقیم برویم و لی می توان گاز داد و به عقب رفت که این کار سخت تر است و ممکن است که ماشین به این طرف و آن طرف برود . برای دنده عقب گرفتن همیشه سعی می کنیم علامت وسط شیشه پشت را مد نظر داشته باشیم و حرکت ماشین را با کناره های جاده با همین علامت وسط شیشه تنظیم می کنیم تا ماشین مستقیم به عقب برود .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:54 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
انواع دنده : اصطلاح دنده سنگین : به دنده های یک و دو ، دنده سنگین می گویند که برای سر بالایی ها و سرازیرهای پر شیب بیشتر استفاده می شود . حداکثر ماشینها دارای 5 دنده هستند . دنده یک که مسیر حرکت آن از مرحله دنده خلاص به سمت راست و پایین به طرف جلوی ماشین است . دنده 2 : مستقیم از دنده یک به سمت بالا وبه طرف عقب ماشین است . دنده سه : از دنده 2 دنده را ابتدا خلاص می کنیم و سپس به سمت جلو و مستقیم دنده را حرکت می دهیم . دنده چهار : مستقیم از دنده سه به طرف عقب است . دنده پنج : به طرف چپ و مستقیم به سمت جلوی ماشین است .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:52 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
تعویض دنده : برای تعویض دنده 1- مقداری گاز می دهیم تا ماشین شتاب لازم برای دنده مورد نیازمان رابه خود بگیرد وقتی ماشین شتاب لازم را گرفت کلاج را تاآخز می گیریم وبدون نگاه کردن به دنده ، دنده را به حالت دنده دو در می آوریم زیرا چنان که متذکر شدیم همیشه حرکت بادنده یک است .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:51 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
زیاد کردن دنده : از دنده یک به دنده دو : دادن مقداری گاز تا ماشین شتاب لازم را بگیرد - گرفتن کلاج تا آخر – گذاشتن توی دنده دو کشیدن دنده مستقیم به عقب – رها کردن آرام کلاج از دنده دو به دنده سه : دادن مقداری گاز – گرفتن کلاح تا آخر – خلاص کردن دنده – گذاشتن توی دنده سه – رها کردن کلاج از دنده سه به دنده چهار : دادن مقداری گاز – گرفتن کلاج –مستقیم دنده را از سه به عقب می کشیم - رها کردن کلاج از دنده چهار به دنده پنج : دادن مقداری گاز – گرفتن کلاح تا آخر – خلاص کرد دنده – بردن دنده به سمت چپ و به جلو گذاشتن توی دنده پنج – رها کردن کلاج باید همیشه دقت کنیم که کلاج خوب گرفته شود . زیرا در غیر این صورت دنده جا نخواهد خورد . و مواظب باشیم که دنده در جای اصلی خود باشد نه در دنده های دیگر – همیشه هر دنده ای شتاب لازم خود را می خواهد تا ماشین روان و بدون صدا حرکت کند .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:50 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
کم کردن دنده : درست بر عکس زیاد کردن دنده است :کم کردن سرعت با پا را از روی گاز برداشتن – گرفتن ترمز های کوتاه به اصطلاح نیش ترمز – و دنده را به دنده پایین تر به ترتیب آوردن. از دنده چهار به دنده سه : کاهش سرعت - گرفتن کلاج – مستقیم دنده را به سه می بریم از دنده سه به دنده دو : کاهش سرعت - گرفتن کلاج – خلاص کردن دنده - دنده را به سمت راست و بالا می بریم از دنده دو به دنده یک : کاهش سرعت - گرفتن کلاج – مستقیم دنده را از دو به یک می بریم . توجه : اگر با دنده بالاتر 2، 3 ، یا 4 مجبور به توقف و گرفتن کلاج و ترمز شدیم برای حرکت باید دنده یک بزنیم بعد حرکت کنیم . زیرا از اصول مهم و اولیه در رانندگی شروع حرکت با دنده یک است .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:49 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
ایست یا توقف : برای ایستادن و پارک کردن در گوشه خیابان و جاده باید این مراحل را طی کنیم : زدن راهنمای سمت راست – کم کردن سرعت با پا را از روی گاز برداشتن و نیش ترمز گرفتن – گرفتن کلاج – راندن ماشین به محل مورد نظر ( بهتر است همیشه برای این که ماشین صاف و درست پارک شو د وسط برف پاک کن رابا حاشیه خیابان یک نقطه ی فرضی یا مثلا یک درخت یا یک علامت- در یک امتداد قرار دهیم ) . - گرفتن ترمز کامل ترمز و ایستادن ماشین – در همان حالت که پاها روی کلاج و ترمز است ماشین را در دنده خلاص قرار می دهیم – کشیدن ترمز دستی به بالا تا انتها ( در این موقع با صدایی همراه است ) – خاموش کردن ماشین با پیچاندن سوییج به سمت چپ – گرفتن کلاج – گذاشتن ماشین در دنده یک – باز کردن کمر بند – با احتیاط به بیرون نگاه می کنیم و در را آهسته باز می کنیم و از ماشین پیاده می شویم . در را می بندیم و دزد گیر را می زنیم یا ماشین را قفل می کنیم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:49 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
توقف اتومبیل یا ایستادن به طور خلاصه : زدن راهنمای سمت راست – کم کردن سرعت با پا را از روی گاز برداشتن و نیش ترمز گرفتن – گرفتن کلاج – راندن ماشین به محل مورد نظر سمت راست - گرفتن ترمز کامل و ایستادن ماشین – در همان حالت که پاها روی کلاج و ترمز است ماشین را در دنده خلاص قرار می دهیم – کشیدن ترمز دستی – خاموش کردن ماشین با پیچاندن سوییج به سمت چپ – گرفتن کلاج – گذاشتن ماشین در دنده یک – .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:48 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
مهم ترین نکات آموزش رانندگی در این مورد مهم ترین نکاتی که به تعلیم گیرنده آموزش داده می شود به این شرح است : 1- دور زدن یک فرمانه 2- دور زدن دو فرمانه 3 – سنگ چین4 – پارک دوبل
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:47 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
- دور زدن یک فرمانه : الف- ابتدا برای دور زدن باید در منهی الیه سمت راست خیابان توقف کنیم که این کار مانند ایستادن با زدن راهنمای سمت راست شروع می شود – گرفتن کلاج – دنده را به دنده یک رساندن - کلاج و ترمز گرفتن انجام می شود . ب-برای دور زدن در خیابانهای عریض از دور زدن یک فرمانه استفاده می شود.به این نحو که ابتدا راهنمای سمت چپ را زده با نگاه کردن در آینه جلو و بغل وقتی وسیله نقلیه یا عابری نزدیک نیست می توانیم با رعایت احتیاط و حق تقدم دور بزنیم . – مقداری گاز می دهیم و گاز را ثابت نگه می داریم و آرام پا رااز روی کلاج مقداری بالا می آوریم وقتی ماشین مقدار کمی به جلو رفت پا را از روی گاز بر می داریم و فقط با همان مقدار کم کلاج فرمان را به چپ می چرخانیم و دور می زنیم و بعد سر ماشین را صاف می کنیم و در سمت راست خیابان به حرکت خود ادامه می دهیم . در خیابانهایی که دو باند رفت و آمد دارند در هنگام دور زدن اگر از مسیر مخالف ماشین می آید حتما باید در وسط خط توقف کنیم و بعد با احتیاط دور بزنیم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:45 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
2- دور زدن دو فرمانه : برای دور زدن دو فرمانه نیز باید مانند دور زدن یک فرمانه یک سری از کارها را عینا انجام دهیم و چون دور زدن دو فرمانه معمولا در خیابانها و کوچه های باریک است مجبور هستیم که بعد از جلو رفتن دوباره به عقب برگردیم و دور بزنیم . الف- ابتدا برای دور زدن باید در سمت راست خیابان توقف کنیم که این کار مانند ایستادن با زدن راهنمای سمت راست شروع می شود – گرفتن کلاج – دنده را به دنده یک رساندن - کلاج و ترمز گرفتن انجام می شود . ب-برای دور زدن در خیابانهاو کوچه های باریک از دور زدن دو فرمانه استفاده می شود.به این نحو که ابتدا راهنمای سمت چپ را زده با نگاه کردن در آینه جلو و بغل وقتی وسیله نقلیه یا عابری نزدیک نیست می توانیم با رعایت احتیاط و حق تقدم دور بزنیم . – مقداری گاز می دهیم و گاز را ثابت نگه می داریم و آرام پا رااز روی کلاج مقداری بالا می آوریم وقتی ماشین مقدار کمی به جلو رفت پا را از روی گاز بر می داریم و فقط با همان مقدار کم کلاج فرمان را سریع به چپ می چرخانیم نرسیده به انتهای خیابان یا کوچه سریع سه دور فرمان را به راست می چرخانیم تا چرخها ی عقب به سمت چپ تمایل پیدا کند وسریع کلاج را تا آخر می گیریم و ترمز می کنیم . دنده را در حالت دنده عقب قرار می دهیم و مقداری عقب عقب می رویم نرسیده به انتهای خیابان یا کوچه یارسیدن تا نیمه خیابان سریع سه دور فرمان را به چپ می چرخانیم و کلاج و ترمز را می گیریم و متوقف می شویم و بعد هم دنده را در حالت دنده یک قرار می دهیم و مانند شروع حرکت کلاج را آرام ول می کنیم و فرمان را سریع می پیچیم و سریع فرمان را راست می کنیم تا کاملا در سمت راست خیابان و در مسیر حرکت قرار گیریم . و دور می زنیم و بعد سر ماشین را صاف می کنیم و در سمت راست خیابان به حرکت خود ادامه می دهیم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:43 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
3- سنگ چین ( رفتن داخل کوچه با دنده عقب ) توقف در بالا تر از کوچه مورد نظر با زدن راهنمای راست و گذاشتن در دنده یک . رد شدن از کوچه مورد نظر - گذاشتن دنده در حالت دنده عقب . باکمی بالا آوردن کلاج به عقب می رویم در صورت لزوم می توان گاز هم داد وقتی به تقاطع کوچه و خیابان رسیدیم از یک زاویه قائمه فرضی یا از تیر چراغ برق سر کوچه یا از درخت موجود یا خیالی تقاطع به عنوان نماد فرضی استفاده می شود و قتی به این نقطه فرضی رسیدیم سریع فرمان را تا آخر به سمت راست می پیچانیم کلاج و ترمز را می گیریم تا از سرعت خود بکاهیم . بعد دوباره آرام کلاج رامقداری بالا می آوریم یعنی پای خود را مقدار کمی از روی کلاج بر می داریم وماشین شروع به حرکت و داخل کوچه شدن می کند وقتی سر ماشین کاملا راست شد بادو دور ( 360 درجه ) چرخش فرمان به سمت چپ ( بیشتر یا کمتر نه ) داخل کوچه می شویم و کلاج و ترمز را می گیریم و ماشین را در حالتی که کاملا صاف است آرام وارد کوچه می کنیم و مستقیم به داخل کوچه می رویم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:42 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
4- پارک دوبل : پارک دوبل در شهر های بزرگ و نواحی شلوغ و پر ترافیک انجام می شود . زمانی که مجبور به پارک کردن اتومبیل خود در پشت اتومبیل دیگر یا در بین دو اتومبیل هستیم ، به پارک دوبل معروف است .که برای این کار ابتدا باید توقف کنیم یعنی چنان چه قبلا نیز گفته شده است : توقف با زدن راهنمای راست نزدیک اتومبیل پارک شده به اندازه ای که یک دست با اتومبیل از پهلو فاصله داشته باشیم یا به اندازه فاصله بین دو تا آینه این ماشین و آن ماشین . یک مقدار از ماشین پارک شده جلوتر می رویم اگر ماشین کوچک باشد جلوتر می رویم اگر ماشین بزرگ است مثل کامیون مقداری بعد از چرخ عقب آن توقف می کنیم . و با رعایت حق تقدم و احتیاط شروع به پارک دوبل می کنیم . مرحله اول : به پشت سر و بغل سمت چپ نگاه می کنیم اگر وسیله نقلیه یا عابر پیاده ای نبود ، کلاج و ترمز را می گیریم دنده را در حالت دنده عقب قرار می دهیم . باماشین هایی مثل پراید می توان بدون گاز دادن به عقب رفت ، پا را از روی ترمز بر می داریم و آرام پا را از روی کلاج مقداری خیلی کم بالا می آوریم یعنی مقداری کلاج را رها می کنیم تا ماشین شروع به حرکت به سمت عقب نماید وقتی که چراغ ترمز ماشین پارک شده را در شیشه مثلثی در عقب پشت اتومبیل خود( شیشه دوم پشت سر مسافر جلو) دیدیم سریع فرمان را تا انتها به سمت راست باید بچرخانیم تا جایی که وقتی که آینه بغل سمت راست ماشین ما به نقطه ای رسید که با چراغ ترمز ماشین پارک شده در یک راستا و امتداد قرار گرفت باید فرمان اتومبیل ما تا آخر به سمت راست پیچانده شده باشد( باید دقت کنیم که در این مرحله عقب ماشین به طرف جدول و پشت ماشین پارک شده می رود اما سر ماشین به طرف خیابان کشیده می شود و باید مراقب ماشینهای عبوری باشیم ) بعد کلاج و ترمز گرفته می شود . ولی فرمان تا آخر هست به همان صورت باید فرمان را که تا آخر به سمت راست برده ایم در دست نگه داریم . مرحله دوم : با نگاه کردن به سمت چپ خود و پشت ماشین بابرگرداندن سر خود به سمت چپ ، اگر ماشینی نمی آمد : آرام کلاج را رها می کنیم و فرمان را تا آخر به سمت چپ و با سرعت می پیچیم در این موقع باید نصف ماشین ما به پشت ماشین پارک شده رسید ه باشد (یعنی فضای بین دو برف پاک کن) . کلاج و ترمز رامی گیریم . سپس پا ر از روی ترمز برداشته و آرام کلاج را رها می کنیم و فرمان را محکم نگه می داریم و به عقب می رویم وقتی سر ماشین صاف شد ( نباید زمین بین دو ماشین دیده شود ) کلاج و ترمز را می گیریم و بعد با رها کردن ترمز و کلاج مقداری به عقب می رویم و سپس کلاج و ترمز را می گیریم و ماشین راپارک می کنیم . در این مرحله ماشین باید طوری پارک شود که با جدول حدود 40 سانتی متر فاصله داشته باشد . ماشین را خاموش کرده و در حالت دنده یک قرار می دهیم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:41 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
برای بیرون آمدن از پارک دوبل : مرحله اول : زدن راهنمای سمت چپ و نگاه در آینه ها و گذاشتن در دنده یک با رعایت حق تقدم واحتیاط اگر ماشینی نمی آمد فرمان را در همان حالت نگه می داریم و سر ماشین راصاف می کنیم و کلاج و ترمز را می گیریم . مرحله دوم : اگر ماشینی نمی آمد ترمز و کلاج را آرام رها کرده و سر ماشین را سریع به سمت راست جاده صاف می کنیم تا وارد وسط خیابان نشود . و به حرکت خود ادامه می دهیم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:37 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
عبور از سرعت گیرها : بهتر است در تمامی سرعت گیرها سرعت را کاهش داده و وقتی دو چرخ جلو از سرعت گیر گذشتند دنده را یک کرده و به حرکت ادامه دهیم . که این کار حتما در مورد سرعت گیرهای بزرگ و سنگی لازم است . اما گاهی بعضی برای عبور از سرعت گیرهای کوتاه و معمولی با برداشتن پا از روی گاز و نیش ترمز عبور می کنند .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:26 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
دور زدن در میدانها انتهای کمربندی به شهر ها .: زدن راهنمای سمت چپ با سرعت به لاین سبقت رفتن نزدیک میدان مقداری از سرعت خود کم کرده و در وسط میدان در صورت لزوم تعویض دنده و کم کردن سرعت و تعویض دنده به دنده پایین و یا ایست کامل . گذاشتن در دنده یک و بارعایت حق تقدم و بااحتیاط به سمت راست خود در خیابان مقابل می رویم و در سمت راست مسیر قرار می گیریم و به حرکت خود ادامه می دهیم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:25 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
دور زدن در میادین شهرها: .: زدن راهنمای سمت چپ با سرعت به باند یا لاین سبقت رفتن نزدیک میدان مقداری از سرعت خود کم کرده و در کنار میدان دور می زنیم و تعویض دنده می کنیم و کم کردن سرعت و تعویض دنده به دنده پایین و یا ایست کامل . گذاشتن در دنده یک و بارعایت حق تقدم و بااحتیاط در همان سمت چپ خود در خیابان مقابل می رویم و در سمت چپ مسیر قرار می گیریم و به حرکت خود ادامه می دهیم .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:24 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
ترافیک : می توان با نیم کلاج رفت برای این که به ماشینها یشت سر برخورد نکنیم . می توان بدون گاز دادن فقط باگرفتن کلاج و ترمز نیز در راهبندان به پیش رفت .
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 16:23 :: نويسنده : شمیلا سیامکی

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. استفاده از مطالب وب بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. متشکرم . شمیلا سیامکی روان شناس
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش رانندگی و آدرس shamila-siyamaki.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 112
بازدید کل : 379998
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1